Välkommen till Evia öppenvård
EVIA erbjuder behandling i öppenvård genom strukturerade behandlingsinsatser för barn och unga samt deras familjer.
Evia öppenvård
EVIA erbjuder behandling i öppenvård genom strukturerade behandlingsinsatser för barn och unga samt deras familjer. Insatser som EVIA öppenvård erbjuder är bland annat dagbehandling i kombination med grundskola, strukturerade behandlingsprogram för barn/ungdomar och deras familjer samt riktade behandlingsinsatser inom specifika områden, så som stöd vid långvarig skolfrånvaro.
Målgrupp
Barn och unga med beteendeproblematik och/eller neuropsykiatriska funktionshinder. Ofta har ungdomarna också annan psykiatrisk problematik såsom tvångssyndrom, social fobi, depression och/eller ångest.
Den gemensamma utgångspunkten för målgruppen är att de behöver behandlingsstöd i vardagen och det kan grunda sig i:
- Långvarig skolfrånvaro (hemmasittarproblematik)
- Psykiatrisk problematik
- Neuropsykiatriska funktionshinder som AUTISM, ADHD eller ADD
- Relationella svårigheter
- Psykosocial problematik
- Ångest problematik
Strukturerade behandlingsinsatser
De individuella behandlingsprogrammen skräddarsys utifrån den evidensbaserade metoden KBT och genom en beteendeanalytisk kartläggning med ungdomen i fokus, och består av beteendestöd för en positiv och hållbar förändring för den enskilde ungdomen/familjen.
Utifrån uppdrag, grundläggande kartläggning och ungdomens behov planeras behandlingsprogrammets innehåll och omfattning. Då planeras även vilka kontexter som ska ingå i arbetet, såsom hem, skola, eller fritid.
EVIA kan erbjuda såväl medicinsk- som psykologisk behandling i öppenvården. Specifika behandlingsinsatser som kan komma att bli aktuella under en placering är:
- Individuell KBT-terapi
- Social färdighetsträning individuellt och i grupp
- Manualbaserade program RePulse, ACT och ART
- Individuella motiverande samtal
- Ilskekontrollträning
- Exponeringsbehandling
- Kravanpassning i miljön
Familjearbete
Likväl som barn och ung behöver lära sig nya strategier kan anhöriga också behöva tillämpa nya strategier i att bemöta sin ungdom för en mer välfungerande relation och kommunikation. Stöd för detta kan nätverket få genom:
- Kontinuerlig kontakt och handledning med behandlingspersonal
- Individuella samtal med terapeut/psykolog (ex. IBCT, konflikthantering)
- Föräldrautbildning KOMET
- ACT för nätverk
- PBS; Positivt beteendestöd
Verksamheternas behandlingsarbete har sin grund i Kognitiv beteendeterapi (KBT), närmare bestämt inlärningspsykologi och tillämpad beteendeanalys (TBA). Denna metodik genomsyrar såväl individuella terapiinsatser genomförda av psykolog som samtlig personals dagliga bemötande av ungdomarna. Fokus är aldrig bara på att minska problematiska beteenden, viktigast är att hjälpa ungdomen att hitta nya strategier och färdigheter för att kunna uppnå sina mål. Behandlingsdokumentationen är i BBIC-format.
För att kunna förändra ett beteende behöver vi först förstå dess funktion- vad det är som gör att beteendet upprepas trots sin på lång sikt negativa effekt. För att ta reda på detta samlar Evias psykolog, psykiater och behandlingspersonal in information genom observationer i ungdomens naturliga miljö och genom samtal med ungdomen och nätverket. Även ungdomens tillgångar och egna mål utforskas. Ur denna information görs en beteendeanalys som underlag för att välja lämpliga behandlingsinterventioner vilka sammanställs i genomförandeplanen.
Leg. Psykolog Karin Stolare; Föreståndare och verksamhetschef HSL EVIA HVB
Leg. psykolog,psykologspecialist, Certifierad Beteendeanalytiker (BCBA) Laura Talme; Föreståndare/Verksamhetschef Eviaskolan och öppenvård
KBT terapeut Kent Bäcklin; Behandlingsansvarig Utsluss EVIA Mälarhöjden
Barn- & ungdomspsykiatriker Lisa Härdelin Lenerius; Medicinskt ansvarig psykiatriker
Leg. psykolog Mia Jörgensen, Behandlingsansvarig Evia Mälarhöjden
Leg. psykolog Gjermund Glimsdal, Behandlingsansvarig Evia Mälarhöjden
Psykolog Emily Bacon, Behandlingsansvarig Eviaskolan och öppenvård
EVIAs psykologer och psykiater genomför neuropsykiatriska utredningar då detta efterfrågas. Frågeställningar kan röra sig om specifika diagnoser såväl som att generellt utreda ungdomens kognitiva och adaptiva förmågor. Psykologisk testning, intervjuer med nätverket samt direkta observationer ger en grund för en bedömning och vidare rekommendationer.