Välkommen till Eviaskolan
Eviaskolans finns i Stockholm och Göteborg och är en resurs- och behandlingsskola för elever i grundskolan. Ansök om plats innan sista fabruari 2025!
Att vända upplevelser av misslyckanden till lyckade erfarenheter
Eviaskolans vision är att genom kvalitetssäkrad och forskningsbaserad undervisning och behandling erbjuda insatser till elever så att tidigare upplevelser av misslyckanden i skolmiljön vänds till lyckade erfarenheter. Eviaskolans personal strävar efter att tillsammans med eleven hitta lust till lärande, öka livskvalitet och öka tillit till sina egna förmågor. Vi arbetar utifrån evidensbaserade arbetssättet skolövergripande positivt beteendestöd (PBS) för att öka ordning och studiero i skolan, såväl som minska problemskapande beteenden och öka de akademiska resultaten hos eleverna.
Om Eviaskolan
Målgrupp
Eviaskolan erbjuder en helhetslösning med resursskola och behandling för elever i grundskolan i åk. 4-9. Hos oss går elever med behov av särskilt stöd i skolmiljö, ofta orsakat av:
- Långvarig skolfrånvaro
- Psykiatrisk problematik
- Neuropsykiatriska funktionshinder som AST, ADHD eller ADD
- Relationella svårigheter
- Psykosocial problematik
- Ångestproblematik
Våra arbetssätt
- Vi erbjuder individanpassad undervisning för att skapa en lärmiljö där alla ges förutsättningar att lyckas.
- Skolan följer skollagen och andra gällande styrdokument.
- Vi specialiserar oss mot elever som är i behov av särskilt stöd där vi utgår från elevers styrkor och förmågor.
- Lärartätheten på Eviaskolan är hög och det pedagogiska teamet består av erfarna legitimerade lärare med specialpedagogisk kompetens.
- Öppenvårdsbehandling integreras i skolverksamheten och lärarna har nära samarbete med behandlingspersonal.
- Vi arbetar med ett aktivt mentorskap där varje elev tillsammans med mentor ges möjlighet att nå målen i skolan samt deras egna individuella mål.
- Vi utgår från det unika hos varje elev därav har vi individuell undervisning i mindre grupp och/eller enskilt i studierum av pedagogisk personal som utgår från det inkluderande perspektivet.
- Struktur, tydlighet och förutsägbarhet genomsyrar hela skolverksamheten i klassrummet och i övriga kunskapsbyggande miljöer.
