Eviaskolan Viktoria - öppnar i augusti 2025

Eviaskolan Viktorias vision är att genom kvalitetssäkrad och forskningsbaserad undervisning och behandling erbjuda insatser till elever i årskurs 4-9. Skolan öppnar i augusti 2025 på Södra Viktoriagatan 39 i Göteborg men vi tar redan nu emot ansökningar. 

Resurs- och behandlingsskola för elever i årskurs 4-9

Om Eviaskolan Viktoria

Skolan kommer från och med augusti 2025 finnas för att genom kvalitetssäkrad och forskningsbaserad undervisning och behandling erbjuda insatser till elever så att tidigare upplevelser av misslyckanden i skolmiljön vänds till lyckade erfarenheter.

Eviaskolans personal strävar efter att tillsammans med eleven hitta lust till lärande, öka livskvalitet och öka tillit till sina egna förmågor. Vi arbetar med det evidensbaserade arbetssättet skolövergripande positivt beteendestöd (PBS) för att öka ordning och studiero i skolan, såväl som minska problemskapande beteenden och öka de akademiska resultaten hos eleverna. 

Skillnaden mellan resurs- och behandlingsskola?

Eviaskolan erbjuder både resurs- och behandlingsstöd inom skolverksamheten, men vad är skillnaden?

Resursskola 
En resursskola följer samma läroplan som ordinarie skola och ofta innebär resursskola mindre undervisningsgrupper och hög vuxennärvaro samt anpassade lärmiljöer. Vi fokuserar på lösningsinriktad kommunikation mellan elev och pedagog samt arbetar med individuella anpassningar utifrån elevens behov. Relationsskapande mentorskap och individanpassad pedagogik används för att hjälpa eleverna att lyckas.
Ämnesöverskridande undervisning och praktisk tillämpning ingår, både individuellt och i grupp. Eleverna ska få tillgång till ny och grundläggande kunskap, och lärarna beskriver tydligt nuvarande läge till målbild och betyg.

Behandlingsskola
Eviaskolan erbjuder även behandling för eleverna inom ramen för en insats som beviljas av socialtjänsten. Man får inte per automatik en behandligsskoleplats, utan om den blir aktuell är det socialtjänsten som ansöker om plats på Eviaskolan. En behandlingsskola kombinerar en resursskola med öppenvårds-behandling. I praktiken innebär det att eleven får insatser för svårigheter med psykologisk och psykosocial karaktär under sin skoltid för att komma över det som hindrar en fungerande skolgång och bättre livskvalitet. Behandlingen och färdighetsträningen bygger på kognitiv beteendeterapi (KBT) och tillämpad beteendeanalys (TBA). Det återspeglas i individuell samt gruppbehandling av psykologer/behandlare och i daglig färdighetsträning av personalen. Behandlingen planeras, utförs och utvärderas kontinuerligt av handledare på plats och i ett övergripande behandlingsteam.

Vilka elever kan ansöka om plats?

Eviaskolan vänder sig till elever inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (autism/ADHD) med omfattande och varaktigt stödbehov. Elevens behov ska vara av omfattande karaktär att eleven inte kan tillgodogöra sig undervisningen i ordinarie skolmiljö. Eleven ska ha dokumenterad problematisk skolfrånvaro och/eller andra problemskapande beteenden som påverkar elevens möjligheter att nå målen med utbildningen och/eller elevens livskvalitet. Eleven ska även ha ett aktuellt beslut om åtgärdsprogram.

Ansök om plats

Information till socialtjänst och föräldrar  

Det finns särskilda bestämmelser i skollagen kring hur ansökningsförfarandet ska ske, vilket innebär att varje elevs stödbehov ska bedömas och utredas för att se om eleven tillhör elevgruppen, samt vilket stödbehov eleven har. Eleven ska tillhöra elevgruppen som Eviaskolan vänder sig till samt vara i omfattande och varaktigt stödbehov av den karaktär som skolan erbjuder. De elever som är i störst behov av det särskilda stöd som resursskolan erbjuder ska prioriteras därav har kötid tagits bort som urvalsgrund.

Att ansöka till behandlingsskola 

För att få en plats på vår behandlingsskola ska ansökan gå via Socialtjänsten. Socialtjänsthandläggare kontaktar föreståndare med en förfrågan och föreståndaren gör en placeringsbedömning tillsammans med skolans rektor.  

Att ansöka till resursskola

Du som förälder kan söka en plats på våra resursskolor. Elevens behov ska vara så omfattande att eleven inte kan tillgodogöra sig undervisningen i ordinarie skolmiljö. Kötid räknas inte längre som urvalsgrund för mottagande på resursskolor, utan varje elevs stödbehov ska bedömas och utredas av skolan. 

Följande information ska ingå i ansökan:

  • En kort beskrivning av eleven och dennes skolgång
  • Neuropsykiatrisk utredning
  • Aktuell utredning av elevens behov av särskilt stöd (även ibland kallad pedagogisk utredning), utredning ska ej vara äldre än 1 år.
  • Aktuellt beslut om åtgärdsprogram (gäller ej sökande till anpassad grundskola), upprättat åtgärdsprogram ska vara pågående nu
  • Betyg alternativt omdömen (beroende på årskurs)
  • Övriga dokument/utredningar som kan förtydliga elevens stödbehov i skolmiljö
  • Övrig information som kan ha betydelse för ansökan, exempelvis beskrivning av elevens skolsituation, om det inte framgår av bifogade dokument

Kontakt Eviaskolan Viktoria